Posted by: JanChris | 24/09/2013

Hvilke analyseinstitutter har ret: Er Dansk Folkeparti større end Socialdemokraterne eller markant mindre?

Jeg har for nylig skrevet om, hvor bemærkelsesværdig stor forskel, der kan være på tilslutningen til henholdsvis Socialdemokraterne og Dansk Folkeparti i meningsmålingerne, alt efter hvilket analyseinstitut man vælger at tro på. For et par dage siden kunne man f.eks. se en Rambøll-måling i Jyllands-Posten, der viste, at DF for første gang er større end Socialdemokraterne – og det endda med 2,7 procentpoint. Voxmeter har for sit vedkommende i flere tilfælde valgt at belyse problemstillingen i forbindelse med offentliggørelsen af meningsmålinger på sin hjemmeside, således også i går. Som jeg antydede i mit forrige indlæg om emnet, er hovedforklaringen åbenbart, at Dansk Folkeparti får større tilslutning, når meningstilkendegivelsen foregår anonymt over nettet, mens opbakningen falder tilsvarende, når respondenterne bliver foreholdt deres partitilhørsforhold telefonisk. Det lyder umiddelbart som en meget ædruelig analyse – jeg har selv i et enkelt tilfælde svaret ukorrekt på, hvem jeg ville stemme på, da jeg blev ringet op af et analyseinstitut – men hvem har reelt ret? Det er umuligt at sige, men én ting er sikkert: Selv når man tager den statistiske usikkerhed i betragtning, kan Dansk Folkeparti ikke på samme tid være 3-4 procentpoint større end Socialdemokraterne og 6 procentpoint mindre. Det her er faktisk et vigtigt spørgsmål, for meget af den politiske journalistik i Danmark er netop baseret på meningsmålinger, men hvis man kan udlede alt muligt af dem, er de jo ikke værd at spilde tid på overhovedet. Er det her ikke et emne for f.eks. Detektor på P1/DR2?

Følg mig på Twitter her.

Skriv et svar

Kategorier

