Posted by: JanChris | 21/11/2009

Læserbrevsskribent med genialt navn

I dagens udgave af Berlingske Tidende har en læser fået offentliggjort et i øvrigt glimrende lille debatindlæg om EU’s demokratiske underskud. Jeg må dog indrømme, det mere var den pågældendes navn, jeg bed mærke i: Lave K. Broch. Genialt navn! 

Hvis navneloven allerede var blevet liberaliseret, da jeg blev født, og mine forældre havde vidst, hvilken type person, jeg ville udvikle mig til, er jeg overbevist om, de ville have kaldt mig det samme, eller i hvert fald noget lignende, måske Gøre Vrøvl. Selv ville jeg foretrække et lidt mere sofistikeret og intellektuelt navn i stil med Jacarepaguá Dnepropetrovsk Rabésandratana Chihuahua Mississippi Schaffalitzky de Muckadell Christensen. Dermed ville jeg på én og samme tid både signalere multietnicitet og multikulturalisme samtidig med, jeg holdt fast i mine rødder. Måske skulle jeg alvorligt overveje det.

Responses

  1. Jeg kendte en Schaffalitzky de Muckadell for nogle år tilbage. Det er ikke et navn man sådan lige glemmer 🙂

    Hvad fik dig til lige at bruge DET navn??

  2. Det var min onkel, Georg, der introducerede min storesøster og jeg til navnet, dengang vi var små. Han var/er lidt af en spøgefugl, og ingen af os troede for alvor på, at man kunne hedde noget så sjovt, men det kunne man altså.
    Men navnet er oprindelig adeligt, ikke sandt? Ved du, hvor mange Schaffalitzky de Muckadell’er der er tilbage?

  3. Det nærmeste letteste er at spørge en med et godt bibliotek, eller at se i “Danmarks Adels Aarbog 2006-2009” sammenholdt med listen over de sidste års dødsfald, som jeg beklageligvis heller ikke har lige ved hånden.

  4. Tak for tippet, men så vigtigt er det ikke. Jeg troede, at Martin måske kendte svaret på stående fod, men ellers overlever jeg nok alligevel…

  5. Schaffalitzky de Muckadell var en kendt forfatter af drengebøger for en del år siden, overvejende af maritim karakter. Bl.a. husker jeg en om grækernes frihedskamp mod de onde tyrkere.

  6. http://da.wikipedia.org/wiki/Heinrich_Bernhard_Schaffalitzky_de_Muckadell

    http://www.roskildehistorie.dk/stamtavler/adel/Schaffelitsky/Schaffelitzsky.htm

    http://finnholbek.dk/genealogy/search.php?mylastname=SCHAFFALITZKY+DE+MUCKADELL&lnqualify=equals&mybool=AND&nr=50&showspouse=&showdeath=&offset=0&tree=&page=1

  7. Meget interessant, Hodja. Tusind tak for oplysningerne.


Skriv et svar

Kategorier

