Posted by: JanChris | 19/11/2008

Klynk, jammer og flæb

Når jeg i sidemenuen her på Omnial har indsat en lille boks, hvori det er muligt at bedømme denne blog efter karaktererne fremragende, god, nogenlunde, dårlig og elendig, er det ikke så meget for at pleje mit eget lille ego og bekræfte mig selv, i hvor dygtig jeg er. Nej, grunden er, at jeg faktisk ikke har kunnet danne mig noget reelt billede af, hvad mine læsere mener om Omnial. Af én eller anden grund har jeg nemlig altid kun fået meget få kommentarer. Jeg har dog – og det er ikke mindst i den sammenhæng, overskriften skal forståes – ikke kunnet undgå at lægge mærke til, at anerkendelsen blandt mine medbloggere ikke er helt så stor, som jeg kunne have ønsket. Det er på ingen måde sådan, at den slet ikke findes, men jeg må indrømme, det plager mig en smule, når netop Uriasposten og Snaphanen, to af mine absolutte favoritter, her mere end to år efter, jeg skrev mit første blog-indlæg stadig ikke linker til Omnial. Jeg vil godt understrege, at jeg ikke er ude på, man skal have medlidenhed med mig på de to blogge, efter at have læst dette indlæg, og linke til mig af den grund. For himlens skyld, nej! Så hellere lade være. Jeg tager det til efterretning, og det er da også helt i orden. Man kan jo ikke tvinge folk til at kunne lide noget, de reelt ikke bryder sig om. Jeg kan alligevel ikke lade være med at overveje, hvilke grunde, der ligger bag. Kan de ikke lide min ironiske måde at skrive på? Har de mere respekt for bloggere, der så at sige også arbejder i felten? Bryder Uriasposten sig ikke om, at jeg adskillige gange har indsat links til mine egne artikler på hans blog? Jeg ved det ikke, men under alle omstændigheder har de ingen forpligtelse til at synes om Omnial.

For at fortsætte denne patetiske omgang klynk, jammer og flæb, var jeg også lidt skuffet over, at Snaphanen her til morgen refererede fra den 10 år-gamle artikel om Lisbeth Knudsen i fagbladet Journalisten, hvori hun bl.a. betegnes som troende socialdemokrat og Nyrups veninde, uden at henvise til Omnial. Det var, som jeg også nævnte i går, mig, der gravede historien frem i forbindelse med Louise Freverts påstand om, at Knudsen havde været med til at skrive Socialdemokratiets partiprogram, og det er mig, der har omtalt den igen – både på Omnial og Lisbeth Knudsens blog – i relation til den seneste polemik om Berlingske Tidendes fyring af Lars Hedegaard, og hvilken indflydelse chefredaktørens politiske tilhørsforhold havde på den beslutning. Alligevel nævner Snaphanen altså ikke Omnial eller mig med et ord. Det er formentlig en forglemmelse, men alligevel en smule skuffende.

Nå, det var vist klynk, jammer og flæb nok for i dag, men under alle omstændigheder er det godt at give frit løb for sine inderste følelser engang imellem, og ifølge de fleste psykologer er det oven i købet sundt.

Responses

  1. Det jeg har mest imod Omnial er dit kammerateri med den evigt slettende tante Jarl Cordua. Han er en skændsel for blogverdenen, på mange måder en tro kopi af Lisbeth Knudsen. Ellers glimrende.

  2. spis en tudekiks, det plejer at hjælpe 🙂

    Der er dog ingen grund til at tude. Det ER en glimrende blog.

  3. Udemærket blog med mange gode artikler, og en af grundene til de manglende links er at det er lidt af et arbejde at holde sådanne ved lige — men under alle omstændigheder har du lige fået et fra mig, da jeg alligevel ofte læser denne blog.

    @kimpo, vi skal vel ikke til at bedømme blogs på hvem blogejerne associerer sig med, men efter hvad der rent faktisk skrives på bloggen.

  4. Hej Omnial, jeg var lige ved at skrive dette for et par dage siden, men nåede det desværre ikke:

    Jeg synes din blog er fantastisk god og for tiden ligger i toppen mht. kvalitetsartikler! Jeg har nydt mange begavede perler fra din hånd. Det var ca. det jeg helt uopfordret ville have skrevet.

    Jeg tror ikke Urias Kim har nogen problemer med at du linker til egne indlæg eller lignende. Jeg tror han hører til dem for hvem personlig ære og stolthed er underordnet Danmarks sag.

    Jeg tror heller ikke der ligger nogen ‘grunde’ bag, hvorfor nogle ikke har linket til dig; det er nok mere fordi der sker så meget så man dårligt kan overkommer eller huske det hele. Læg hurtigt ynken på hylden igen, jeg tror du bliver værdsat mere end du selv regner med.

  5. Skulle vel heller ikke tages helt bogstaveligt, vel? Her var en lejlighed til at kritisere bloggerens generelle adfærd, hvilket måske også påvirker folks lyst til at linke.

    For pokker, hvor tager folk dog alting bogstaveligt.

  6. @kimpo, Ja inklusiv dig selv 😉

  7. Tak for alle kommentarerne, som jeg finder meget interessante. Jeg er som nævnt meget interesseret i at høre, hvad I, læserne og herunder ikke mindst mine medbloggere, synes om Omnial. Til dig, Kimpo, vil jeg sige, at jeg flere gange, både her og på hans blog, er gået hårdt til Jarl Cordua. Se f.eks. her: https://omnial.wordpress.com/2008/07/20/verbale-maskingev%c3%a6rsalver-mod-df-i-p1-debat-s%c3%b8ndag/ og her: http://jarlcordua.dk/2008/07/15/har-bloggere-politisk-indflydelse/
    Det ændrer dog ikke ved, at jeg sætter pris på hans blog og vil fortsætte med at læse den og skrive kommentarer til hans artikler.

  8. Hej

    Jeg synes du skriver rigtig gode artikler, og jeg læser dem altid med stor interesse. Jeg er også meget glad for Monokultur der ligesom dig heller ikke har mange kommentarer. Jeg tror at mange af dem der gerne vil debatere vælger at gøre det hos Uriasposten for der er altid gang den, og der kommer hurtigt respons på indlæg.

    jeg håber du fortsætter skriveriet 🙂

    En Fan
    AO

  9. Tak for din meget venlige kommentar, AO. Jeg tror, du har ret i, at mange af dem, der vil diskutere, gør det på Uriasposten, men i øjeblikket er det sted, hvor der bliver debatteret mest, faktisk på Berlingske Tidendes blogsider. Der går bølgerne virkelig højt for tiden.

  10. Det er en udmærket blog og jeg har da også undret mig over at de nævnte blog’s ikke linker.
    Det skal så nok ses i lyset af at feks. Uriasposten bare fortsat linker til mere eller mindre “døde” blog’s, hvilket vel må tages som udtryk for at “oprydning” ikke har høj prioritet?
    Derud over er det da en fornøjelse at der findes så mange dansksprogede blogs, af en forholdsvis høj kvalitet, herunder bla. Omnial og Monokultur, for bare at næve et par stk.

  11. Også tak til dig PB, for de pæne ord. Jeg er dog ikke helt enig med dig i, at det bare er et spørgsmål om manglende ajourføring, når Uriasposten og Snaphanen ikke linker hertil. F.eks. er Borgerlig Bums – i øvrigt en glimrende blog – for nylig tilføjet blogrollen hos dem begge. Men selvom jeg ikke vil lægge skjul på en vis skuffelse i den henseende, er det ikke noget, der holder mig vågen om natten, og de er som nævnt i deres gode ret til at linke til hvem de vil, uden nogen har ret til at beklage sig af den grund.

  12. Jeg synes din blog er et fint komplement til uriasposten, snaphanen og monokultur. Du er ikke lige så god som de tre fordi du ikke tilbyder det unikke. Uriasposten er dokumentaristen/mediekritikeren, monokultur har den interlektuelle konservative kommentar og snaphanen er fotodokumentaristisk. Du er lidt imellem og det er desværre ikke formlen til at fange mig som bruger. Jeg mangler ikke “fixet” fra din side, men kigger dog alligevel forbi en gang imellem. Problemet er vel at du ikke er eneren – du er et flokdyr og du mangler din flok.

    Jeg bryder mig meget lidt om du omtaler dig selv i tredje person. Det giver sådan et præg af distanceret radikalt professionalisme – mens du i indholdet forsøger at være nede på jorden med den enkelte borger. Det får indholdet til at stå i et kontraintuitivt lys – hvis du spørger mig.

    Håber kommentaren er spiselig – og fortsat god bloggelyst. Mvh.

  13. Tak for din kommentar, Lotte. Jeg er enig med dig i, at jeg ikke er ligeså god som de pågældende tre blogge på de områder, du nævner, men jeg er helt uenig, når du siger, jeg er et flokdyr. 85-90% af indholdet på min blog har jeg selv skrevet (altså alt, bortset fra citater), og desuden har jeg – eller forsøger i hvert fald at have – et satirisk/ironisk tonefald, man ikke finder ret mange andre steder, hvis overhovedet nogen. Man kan så bryde sig om det, eller ej, men det er ikke en skrivestil, der er særlig udbredt i blogosfæren.
    Når jeg omtaler mig selv/Omnial i tredje person, er der ikke tale om “distanceret radikal professionalisme”, som du skriver, men tværtimod om en selvironisk distance i stil med “Groft Sagt”. Jeg er hård ved andre, men tager heller ikke mig selv så højtideligt.

  14. Hej Jan, jeg vil også lige nævne, at jeg sætter stor pris på din blok og ikke mindst din satirisk/ironiske distance.

    Din blog hører faktist til de få, jeg besøger hver dag (Snaphanen, Hodja, Uriasposten, Verital universalis, Monokultur, og Jarls blog).

    At jeg ikke skriver så mange kommentarer, skal du ikke tage som udtryk for, at jeg ikke værdsætter bloggen!

  15. Mange tak, jeg er glad for, at der trods alt er nogen, der forstår min humor…

  16. Det er en god og forstandig blog.

  17. Hej – i al hast

    Nomos
    Omnial
    Pajamas Media
    Polemiken
    Politically Incorrect (de)
    Rakryggad
    Respublica.

  18. Jeg synes det er en helt fantastisk blog. Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg ikke altid er helt enig i dine synspunkter – men ikke desto mindre skriver og formidler du dine synspunkter virkelig godt.

    Du har fornemmelse for at sætte relevante emner på den politiske dagsorden og siger din mening. Bliv ved med det.

  19. Jeg har flere gange linket til dine posteringer, og det er helt tilfældigt din udmærkede blog ikke er medtaget min blogroll. Fejlen hermed rettet.

    Vh. Urias-Kim

    Kl. 11.47.

    Monokultur
    Mr Andersson
    Nikolaj Bøgh
    Nomos blog
    Observant
    Omnial
    Punditokraterne
    Sapphos løbende
    Søren Pind

  20. Jeg tilslutter mig Møller – ivørigt lagde jeg omnial i min blogroll i forgårs, dagens inden din post her blev skrevet.

    mvh Steen

  21. Jeg læser dig hver dag, når jeg altså har tiden til det 😉
    Du laver en god og tænksom blog. Jeg kan godt lide din ironiserende stil.
    Med venlig hilsen
    PerH

  22. Mange tak for alle kommentarerne, undtagen til TrineBC: Du ved godt, du er inhabil…
    Til Steen og Kim vil jeg sige, at jeg er ked af, hvis jeg har gjort jer uret. Under alle omstændigheder kan ingen forlange, at andre skal holde af dem, så selv, hvis I ikke havde brudt jer om min blog overhovedet, ville der ikke være noget at sige til det. Jeg ville have været en smule skuffet, fordi jeg selv sætter så meget pris på jeres blogge, men der ville ikke have været noget at gøre ved det.

  23. Hej Jan,

    Jeg synes stadig, din blog er fremragende. Jeg er faktisk enig i alle de positive kommentarer ovenfor.

    Rogge

  24. PS: Det er en ren forglemmelse, at du ikke er på min Blogroll, men nu er min blog også meget ny og med kun et enkelt indlæg, så det gør nok ikke noget.

  25. Tak for rosen, Rogge, og du er tilgivet…


Skriv et svar

Kategorier

