Posted by: JanChris | 11/09/2008

Søren Pinds forkølede dementi

Jeg har tidligere skrevet, at Søren Pind måske var på vej til at forlade Venstre, en formodning, jeg bygger på en række udtalelser fra ham i medierne og ikke mindst på hans egen blog, der gør det klart, at han har fjernet sig mere og mere fra sine egne partifæller i almindelighed og regeringen i særdeleshed m.h.t. udlændinge-, rets- og EU-politik.

I den forbindelse har jeg også flere gange skrevet indlæg på Pinds blog. Ét af dem fandt aldrig vej til offentligheden. Det blev nemlig aldrig godkendt af administratoren, formentlig Pind selv. Det kan selvfølgelig ikke udelukkes, at der er sket en fejl, men jeg tror det nu ikke. Hvorom alting er, følger her mit indlæg, hvori jeg giver udtryk for, at jeg godt kunne finde på at tilslutte mig et nyt parti under ledelse af Pind: Jeg vil også melde mig på banen som muligt medlem af et kommende parti med Søren Pind i spidsen. Jeg tror dog ikke, det bliver til noget, for så vidt jeg ved, har han så travlt med sine mange jobs, at han umuligt ville kunne påtage sig den store opgave det er at starte sit eget parti. Ikke desto mindre har det været tydeligt, når man har set og hørt Søren Pind i medierne og læst hans indlæg her på bloggen, at han er meget frustreret over tilstandene i Venstre. Mit gæt er, at han allerede står med det ene ben ude af partiet, men det vil han selvsagt ikke indrømme offentligt, hvilket man kun kan have forståelse for.  

Hvis jeg holder fast i formodningen om, at indlægget blev censureret væk, er det logiske spørgsmål selvfølgelig: Hvorfor? Hvad kunne der ske ved, at et par hundrede besøgende læste dette i og for sig temmelig uskyldige indlæg? Hvis der ikke var noget om snakken, ville det oven i købet være en kærkommen lejlighed til at mane alle spekulationer i jorden.

Hvis min formodning om, at Søren Pind er på vej væk fra Venstre derimod er rigtig, giver det slettede indlæg mere mening: Indtil den dag måtte komme, hvor Pind tager det store skridt, er det ikke i hans interesse, at der tales om emnet. Det ville svække hans position i Folketingsgruppen og gøre ham upopulær blandt en del af sine vælgere, og formentlig håber Pind stadig, at et eventuelt formandsskifte fra Anders Fogh til Lars Løkke Rasmussen vil føre Venstre tilbage på rette kurs.

Som situationen ser ud i dag, er der imidlertid ingen tvivl om, at Søren Pind er utilfreds med tingenes tilstand i Venstre og regeringen, men jeg har aldrig mødt ham, ligesom jeg heller ikke kender noget til de interne forhold i Danmarks største parti. Jeg spurgte derfor den liberale blogger, Jarl Cordua, der kender Pind personligt, om han mente, den tidligere bygge- og teknikborgmester i København kunne finde på at forlade Venstre? (Læs fra kommentar nr. 47) Som jeg havde forventet, afviste Cordua tanken fuldstændigt. Derefter luftede en anden besøgende på Jarls Blog muligheden for, at Pind ville skifte til Liberal Alliance, hvilket Cordua også anså for helt udelukket. Men se så om ikke Pind selv blandede sig i diskussionen med følgende korte kommentar: Præcist udtrykt, Jarl. Og det bliver, hvad jeg har at sige i den debat.

Det interessante i denne sammenhæng er ikke, hvad Pind siger, men derimod det, han ikke siger: Han afviser ikke min påstand om, at han er meget frustreret, og han benægter ikke, at han er uenig med Venstre og regeringen på en række områder i især værdipolitikken. Et forkølet dementi er vel en passende beskrivelse af Pinds udmelding.

Der skal dog ikke lyde nogen bebrejdelser herfra. Jeg forstår udmærket, at Pind ikke ønsker at fortælle gud og hvermand, at han måske om nogle måneder kunne finde på at forlade Venstre, men så må han også leve med, at amatørkommentatorer som Omnial og andet godtfolk bliver ved med at spekulere om hans fremtid.

Responses

  1. Hvis han danner et nyt parti, men ikke alt for hurra-ultraliberalt, så vil jeg overveje at forlade DF og gå med ham.

    Men hvis han gik over til DF, ville jeg også byde ham hjertelig velkommen. DF har brug for to ting: dels en lidt mere liberal og økonomisk fremsynet profil, dels lidt flere intellektuelle mennesker.

    Jeg stemte selv på Søren Pind ved sidste kommunalvalg i Kbh., da jeg ikke syntes DF havde så meget at tilbyde, dengang straks efter Louise Freverts website og alt det.

    Nu vil nogen nok sige jeg er helt galt på den, men det er tydeligt at Søren Pind har udviklet sig fra at være traditionel ultraliberal og i mere værdikonservativ retning.

  2. Jeg er fuldstændig enig i din vurdering af Søren Pinds udvikling og Dansk Folkepartis mangler.
    Som man kan udlede af min artikel, ville jeg også selv stærkt overveje at melde mig ind i et eventuelt nyt parti, han måtte danne, hvis han forlod Venstre.


Skriv et svar

Kategorier

