Posted by: JanChris | 31/08/2008

Venstrefløjen anno 1999: storsind på befolkningens bekostning

Morten Uhrskov Jensens bog Et delt Folk om dansk udlændingepolitik fra 1983-2008 er i det store og hele deprimerende læsning om, hvordan danske politikere uden at spørge befolkningen vedtog love, der forandrede Danmark for al tid.

Til tider er det mere end 600 sider-lange værk dog også ganske fornøjelig læsning. Især er der én passage, der er meget morsom – ved nærmere eftertanke er tragikomisk måske et bedre ord – at læse: I begyndelsen af 1999 indrykkede Københavns Kommune en annonce i de store danske aviser med følgende ledsagende tekst: Har De en lejlighed eller et værelse, der er ledigt i Deres ejendom? Så kan de måske hjælpe en flygtning, der er kommet i klemme!

Naturligt nok benyttede Ekstra Bladet, der dengang havde Sven Ove Gade som chefredaktør og var kendt for at være en særdeles indvandrings- og islamkritisk avis, lejligheden til at spørge 24 af de politikere og såkaldte meningsdannere, der i årevis havde agiteret for en liberal udlændingelovgivning, om åbent hus-politikken også strakte sig til d’damer og herrers private ejendom? Det gjorde den IKKE kan jeg godt afsløre allerede, og det er så én ting, noget helt andet er reaktionerne fra de pågældende personager, da Ekstra Bladet stillede dem det ubehagelige spørgsmål. Nogle af svarene kan vel bedst betegnes som meget dårlige undskyldninger, men i ligeså mange tilfælde var der tale om uforskammede afvisninger. Kun én af de 24 adspurgte sagde uden videre ja til at huse en flygtning: den nu afdøde sognepræst på Nørrebro, Anne Braad, alle andre betakkede sig. Her følger et lille udpluk af reaktionerne:

Socialdemokraten Dorte Bennedsen, bosiddende i en villa på Frederiksberg: Hvad rager det dig? Det er min sag og ikke noget, jeg vil drøfte med Ekstra Bladet.

SF’eren Margrethe Auken, der boede i villa: Det er ikke et fair spørgsmål.

Den tidligere indenrigsminister, socialdemokraten Birte Weiss, der boede i en herskabslejlighed på 175 m2: Jeg udtaler mig ikke om flygtningepolitik, efter jeg er gået af som indenrigsminister.

Poul Nielson, socialdemokratisk udviklingsminister med egen millionvilla: Det vil jeg ikke udtale mig om – og slet ikke til Ekstra Bladet.

Georg Metz, dengang redaktør og ejer af en herskabslejlighed: Jeg har ikke læst annoncen, så jeg har ikke noget at sige (Ekstra Bladet læste den højt for ham).

Bjørn Elmqvist, der på daværende tidspunkt ikke længere var medlem af Folketinget, men havde egen villa: Strengt taget så har jeg jo plads, og min kone og jeg overvejer da, om vi skal lægge rum til en flygtning. Mit problem er bare, at jeg ikke synes, jeg kan være bekendt at tage penge for det. Man kan selvfølgelig tage betaling for det og lade pengene gå til et velgørende formål.

Chefredaktør Tøger Seidenfaden, der boede i egen villa i Gentofte: Altså, hvis det ikke var, fordi jeg har tre små børn, der optager al pladsen i mit hus, så ville jeg da muligvis have plads, men sådan er det altså ikke. 

Arne Melchior, der boede i herskabslejlighed: Jeg har værelser nok, men jeg lejer dem ikke ud for penge. Jeg tror, min kone og jeg har haft de første 30 flygtninge boende i kortere eller længere tidsrum, men der er perioder, hvor vi ikke er meget hjemme, og så er det svært at have logerende. Jeg gider ikke låse mine stuer af. Ellers synes jeg, idéen er fremragende med at annoncere efter værelser til flygtninge. Jeg har selv som ung boet i lejet værelse. Men desværre er der kommet en frygt for fremmede i de større byer modsat på landet, hvor alle kommer hinanden mere ved og er mere åbne over for hinanden.

Responses

  1. En gang rablende hyklere. 😦

  2. @ Omnial, du skriver; ….hvordan danske politikere uden at spørge befolkningen vedtog love, der forandrede Danmark for al tid.

    W: Befolkningen skal spørges mindst hver 4. år, og dem vil følge den igangværende kurs. På højrefløjen er der en stor tendens til at placere ansvaret hos politikerne og ikke hos vælgerne, og hos medierne og ikke hos dem der tilvælger disse medier. I det omfang der har været et ansvarssvigt (og det har der i vidt omfang), så er det et kollektivt ansvarssvigt. I et demokrati kan folket ikke blive ofre for andre end dem selv.

  3. William Jansen
    Du ved vist selv, hvor luskede politikerne har opført sig.
    De har benægtet og intet lukket ud til befolkningen.
    Taktikken har været, at landet skulle fyldes først, og så var sagen afgjort.
    Men jeg håber inderligt, at det hele ender i en blodig borgerkrig, hvor de utroværdige politikere får deres sag rigtigt alvorligt i klemme.

    falkeøje

  4. Hej Falkeøje!

    Har du hørt om Hanlons Razor?

  5. William Jansen, jeg er ikke enig med dig. Selvfølgelig har danskerne et ansvar for de politikere, de vælger, men hvis nu vi tager udlændingelovgivningen fra 1983, var der kun ét parti, der stemte imod den: Fremskridtspartiet.
    I dag findes der kun to partier, Dansk Folkeparti og Enhedslisten, der er imod at afgive al magt til EU. Det er ikke noget stort udvalg, skulle jeg mene, og derfor falder din teori noget til jorden.
    Det er jo heller ikke ligefrem fordi, vi har et kæmpe udbud af EU-kritiske medier. Jeg kan i hvert fald ikke komme i tanke om en eneste avis.

  6. Nu vælger befolkningen selv, hvilke partier der skal være opstillingsberettiget til Folketinget, samt hvilke af deres kandidater der kommer på tinge. Det er et kollektivt ansvarssvigt, og den kan ikke tørres af på partier, medier m.m.

    Det var ikke det argument, som bragte os tættere på hinanden her. Men denne diskussion plejer at ende i ‘enig om at være uenig’, så skal vi tage forskud på den glæde og sige at der havner vi også denne gang?

    Information er et EU-kritisk medie, et EU-kritisk skodmedie, men nevertheless…

  7. William: Har du hørt om Occam’s Razor?

  8. William: Jeg kan også anbefale dig at kigge på denne side.

  9. Den fineste perle,min mening, er Lone Kyhlmanns side 502.’På spørgsmålet om hvorfor hun havde skrevet bogen lød svaret at”Fordi jeg efterhånden
    har hørt så meget sludder om,hvad Islam er,og ville selv finde ud af,hvad der var rigtigt og forkert.”
    Hun bør få en pris for denne holdning.
    Det kunne være Politikens og de Radigales motto.

  10. Lone Kylhmann skrev en bog “Med slør og uden”.

    Mit tidligere indlæg var ikke helt klart.

  11. @ Anna; Jeg har selvfølgelig hørt om min navnebrors ragekniv…

    Hvad har den med sagen at gøre? Er begge parter (befolkningen og politikere) lige dumme, ikke en simplere forkalring end den med den bevidste sammensværgelse, som falkeøje fyrer af?

  12. @William

    “Befolkningen skal spørges mindst hver 4. år, og dem vil følge den igangværende kurs. På højrefløjen er der en stor tendens til at placere ansvaret hos politikerne og ikke hos vælgerne, og hos medierne og ikke hos dem der tilvælger disse medier. I det omfang der har været et ansvarssvigt (og det har der i vidt omfang), så er det et kollektivt ansvarssvigt. I et demokrati kan folket ikke blive ofre for andre end dem selv.”

    Sikke da en gang øregas. DU som alle andre ved jo godt at der er nogen personer der har mere indflydelse end andre. Der er en elite der sætter dagsordenen osv.
    Blot at konstatere at alle 5 millioner individer selv skal sætter sig grundigt ind i ethvert forhold og derefter vælge kandidater der har holdninger machtcende hertil, er jo ren tågesnak.

    Der er jo f.eks. en grund til at vi har så mange undersøgelseskommisioner, udvalg og f.eks. forskere på universiteter. De skal komme med vurderinger af problemer, herunder fremtidige, og gerne konstruktive løsningsforslag.
    Det kan du jo ikke i fuldt alvor forvente at alle borgere skal sætte sig grundigt ind i alle samfundsforhold.

    Og når vi har konstateret dette, så må vi også konstatere at politikere, udvalg, forskere, kulturpersonligheder og medier har svigtet katastrofalt. Der var kun plads til en mening om tingene, og alle andre fik ikke adgang til at komme med deres vurderinger.
    Prøv f.eks. at læse historien om den danske forening, og hvordan de blev terroriseret systematisk at “the establishment” – umuligt at bryde igennem muren.

    Du har fundamentalt misforstået demokratiet, hvis du blot vil tøre ansvaret af på vælgerne. Vi har jo netop parlamentarisme, hvor de valgte skal lave lovgivning- – altså er ansvaret flyttet over på dem, for at de udarbejde fornuftige lov, og at regeringen forvalter disse hensigtsmæssigt.

    Hvis politikerne og medier m.fl. derefter systematisk både lyver og manipulere og i bedste fald blot undlader at forholde sig til massive problemer, så er det dem der har svigtet.

    SÅ jo, folket kan blive ofre for andre end dem selv. De bliver ofre i det øjeblik andre (politikere/medier) svigter deres ansvar.

    Dit indlæg er noget barnligt vås der afslører en mærkværdig utopisk drømmeverden hos dig, der forudsætter at alle personer har lige stor indflydelse i dette land – det er naturligvis noget vås, og selvom vi alle har en stemme til valg.

    Det er f.eks. også politikerne der sidder med ansvaret for terrorbekæmpelse og forholdet til fremmede magter. VI andre har ikke adgang til de relevante informationer, men har overladt ansvaret til de folkevalgte. Hvis de svigter dette, bliver vi ofre.
    Der var et kollektivt svigt. Ja. Men det var altovervejende blandt “eliten” – dem der sætter dagsordenen, dem der har indflydelse.

    Og udover at vi ikke alle har lige stor indflydelse/magt og dermed heller ikke mulighed for at ændre på situationen, så har vi heller ikke alle lige gode evner/forudsætninger f.eks. qua intelligens/uddannelse.
    Og dette samfund kendetegnes som regel ved at dem der har evnerne også har pligterne – hvilket også udtrykkes i mantraet at de bredest skuldre skal bære størstedelen af byrden.


Skriv et svar

Kategorier

