Posted by: JanChris | 02/08/2008

EU-polemik kan tiltrække nyt vælgersegment til DF – men det kræver en kursændring

Som den trofaste læser af Omnial vil vide, stemmer jeg på Dansk Folkeparti, fordi Pia Kjærsgaard og co. er de eneste, der tager faren ved den muslimske indvandring alvorligt. Jeg tror dog stadig, jeg umiddelbart ville føle mig bedre tilpas i Venstre, det eneste parti, jeg nogensinde har været medlem af.

De fleste af de fordomme, der florerer omkring DF, holder som bekendt ikke stik, men man kommer ikke uden om, at enkelte indeholder et gran af sandhed. F.eks. ved jeg fra en person i min nære omgangskreds, der har været medlem af partiet, at – hvordan skal jeg nu formulere det? – det intellektuelle og analytiske niveau ikke er lige højt hos alle medlemmer… For at sige det ligeud, var vedkommende lettere rystet over sine partifæller, da han deltog i et arrangement i sin lokale vælgerforening.

Årsagen til dette intellektuelle vakuum i dele af partiet (det findes bestemt ikke i DF’s folketingsgruppe) er først og fremmest den dæmonisering, der har fundet sted af DF siden partiets stiftelse. Hvem vil melde sig ind i et racistisk og fremmedfjendsk parti? Men Pia Kjærsgaard og co. er også nødt til at kigge indad: Topstyringen, ifølge hvilken medlemmer, der kritiserer partiets ledelse i offentligheden, omgående ekskluderes, er ikke ligefrem en invitation til selvstændigt tænkende individer om at melde sig ind i DF så hurtigt som muligt. Det er forståeligt, at DF-ledelsen ikke drømmer sig tilbage til de kaotiske dage i Fremskridtspartiet, men vil man blive det, man kalder sig: et Folkeparti, er man nødt til at løsne tøjlerne en smule på dette område.

Netop nu, hvor DF’s to mærkesager, EU- og udlændingepolitikken, i dén grad præger nyhedsbilledet, har partiet en unik chance for at tiltrække et helt nyt vælgersegment: borgerlige EU- og indvandrings/islamskeptikere. Dem er der faktisk mange af, men indtil i dag er det kun de færreste af dem, der har fundet over til DF. Ud over, at de selvfølgelig også er påvirkede af den føromtalte dæmonisering, føler disse veluddannede og ofte højtlønnede vælgere sig specielt frastødte af DF’s skatte-, social- og velfærdspolitik, som de – med rette – opfatter som socialdemokratisk. Fra DF’s side er dette et helt bevidst valg for at gøre endnu større indhug i det gamle arbejderpartis vælgermasse, men sandheden er nok, at DF snarere taber end vinder stemmer på denne strategi. Mange borgerlige vælgere har i hvert fald svært ved at se, hvorfor Danmark partout skal have verdens højeste skattetryk, meget høje sociale ydelser og en stadigt voksende offentlig sektor, og de kunne ikke drømme om – alle andre eventuelle fortræffeligheder til trods – at støtte et parti, der ikke alene ikke gør op med disse tilstande, men ligefrem bryster sig af at være garanten for at bevare dem.

At DF ikke ville bevæge sig ud på nogen kamikazekurs, hvis man – i det mindste i det små – påbegyndte et opgør med den danske velfærdsstat, viser Fremskrittspartiets enorme succés i Norge, hvor partiet ved det seneste valg i 2005 fik mere end en halv gange så mange stemmer (22,1%) som DF i Danmark (13,9%) og i flere meningsmålinger har ligget helt oppe omkring 30%.

Efter Omnials mening burde DF også overveje at nedtone det nationale en smule. Man kan godt være stolt af at være dansker, uden man behøver at stille det til skue i overdreven grad, som det ofte er tilfældet ved landsmøder og andre arrangementer i partiet. Præsentér jer selv på en lidt mere moderne og lidt mindre nationalistisk måde uden at glemme jeres rødder, lyder mit råd.

Som DF-vælger håber jeg selvsagt, at min konstruktive kritik vil vinde gehør i ledelsen, men jeg må også være ærlig og sige: Jeg tror, Pia Kjærsgaard vil fortsætte som hidtil, indtil hun går af, og selv i tiden efter hende har jeg svært ved at se en markant kursændring for mig – desværre.

Responses

  1. Det er da befriende, at vi i det mindste har ét parti, der ikke lægger skjul på, at det er dansk i tanke, ord og handling ved at hylde Dannebrog ved deres møder.

    Glæden ved at se denne faneborg er ligeså stor som ubehaget ved at se alle de røde klude på en 1. maj dag.

    falkeøje

  2. “Fremskrittspartiets enorme succés i Norge, hvor partiet ved det seneste valg i 2005 fik mere end en halv gange så mange stemmer (22,1%) som DF i Danmark (13,9%) og i flere meningsmålinger har ligget helt oppe omkring 30%.”

    Desværre har det Norske Fremskridtspartis store sejre ikke givet noget udslag i fremmedpolitiken.

    tværtimod er indvandrerantallet og problemerne i Norge er steget med raketfart de senere år, og ligeledes den politiske korrekthed.

    Jeg synes Dansk Folkeparti burde holde både sin ‘socialdemokratiske’ og sin flagsvingende kurs.

    Til gengæld burde der stiftes et mere borgerligt / liberalistisk antiindvandringsparti ved siden af DF.

  3. M.h.t. Norge, så har du ret i, at Fremskrittspartiet ikke har fået den indflydelse på udlændingepolitikken, det har fortjent, men det er nu engang sådan, at hvis ikke de andre store partier vil være med til at tage fat på problemerne, er der ikke meget at gøre.

    Du har ret i, at der burde stiftes yderligere et borgerligt og indvandrerkritisk parti i Danmark, der i det politiske spektrum er placeret mellem Venstre og DF, men det er en meget svær proces, og derfor ville det være bedre, hvis DF rykkede sig, selvom jeg som nævnt ikke selv anser det for at være realistisk.

  4. “M.h.t. Norge, så har du ret i, at Fremskrittspartiet ikke har fået den indflydelse på udlændingepolitikken, det har fortjent,..”

    Uden at føle mig særlig sikker på det, har jeg på fornemmelsen at indvandrerpolitikken for det norske Fremskrittsparti mere har været en måde hvorpå man kunne fiske stemmer til den liberalistiske dagsorden, og at indvandrerpolitikken ikke virkeligt har haft en særlig høj prioritet.

    Man har ikke har været villig til at blive erklæret ikke stueren af de øvrige partier og har befundet sig komfortabelt på taburetterne.

    Altså rent populisme og valgflæsk. Men jeg håber jer er forkert på den.

  5. Det er muligt, du har ret – jeg håber det ikke – men jeg kender ikke nok til norske forhold til at vide det.


Skriv et svar

Kategorier

