Posted by: JanChris | 08/06/2008

Birthe Rønn Hornbech: Indiskretion og illoyalitet in persona

Efterhånden er virakken om Birthe Rønn Hornbechs åbenlyse modstand mod et tørklædeforbud i danske retssale gledet lidt i baggrunden til fordel for andre emner, selvom den interne uenighed i regeringen for nylig igen er blevet udstillet i form af Karen Jespersens forsvar for ikke alene at bevare-, men ligefrem udvide tørklædeforbudet.

Jeg vil dog dvæle lidt ved Rønn Hornbech, nærmere betegnet hendes loyalitet, eller mangel på samme, over for Anders Fogh Rasmussen. Den 16. maj blev statsministeren i forbindelse med et arrangement i Den Sorte Diamant i København af DR-journalisten, Flemming Platz, spurgt om, hvorvidt integrationsministeren over for ham havde forsikret, at hun ville støtte regeringens tørklædeforbud. Til det svarede Fogh: Jo, men hvad Birthe og jeg taler om, det bliver mellem Birthe og mig. Lyt selv ved at klikke her.

 

Et par uger senere kan man så læse i Jyllands-Posten, at princippet om diskretion mellem ministerkollegaer ikke bliver taget så tungt af Rønn Hornbech: (…) Endelig var det medvirkende til, at hun valgte at blive som minister, at bossen, statsminister Anders Fogh Rasmussen, lovede hende, at det nu ville være slut med at tale om tørklæder. Et forbud skulle alene gælde dommere, og statsministeren gav et løfte om, at regeringen ikke ville være med til forbud mod domsmænd, lærere eller andre faggrupper, sådan som Dansk Folkeparti har krævet.

Nu er Rønn Hornbech jo ikke ligefrem kendt for sin loyalitet over for Venstre eller regeringen, men alligevel må Anders Fogh have været rasende over, at hun frejdigt fortæller landets største avis om indholdet af en fortrolig samtale om det mest sprængfarlige emne i dansk politik. Som Hans Engell anførte på TV2 News forrige søndag, er det en næsten utilgivelig fejl af en så erfaren politiker. Spørgsmålet er, hvad hun ville opnå med sin indiskretion? Forværre Foghs forhold til Dansk Folkeparti? Udstille ham som en mand, man ikke kan stole på, hvis han af den ene eller anden grund alligevel bliver nødt til at komme sit støtteparti i møde?

Interviewet i Jyllands-Posten rummede også andre interessante passager om integrationsministerens syn på loyalitet: (…) Hun tilføjer, at det gik op for hende i de dage, at hun for første gang nogensinde havde fået en politisk chef. Hun havde aldrig betragtet de skiftende gruppeformænd i Venstre som hendes foresatte, for hun mente, at hun kun skulle stå til regnskab over for de vælgere, der havde anbragt hende i Folketinget:

Jeg har en boss

Men det gik op for mig, at jeg for første gang i politik var i et overordnet-underordnet forhold. Jeg havde fået en boss, statsministeren. Og jeg var nu en del af et forpligtende demokratisk samarbejdsfællesskab, regeringen. Det var jeg nødt til at forholde mig til, og det havde jeg ikke været vant til, siger Rønn Hornbech i interviewet.

Vi har altså at gøre med en 64-årig minister, der efter at have siddet i Folketinget for Venstre i mere end 20 år, for første gang i sin politiske karriere føler, hun skal stå til ansvar over for andre end sig selv og sine vælgere! Hvad skal man sige? Det taler vel næsten for sig selv. Man kan undre sig over, hvorfor Rønn Hornbech i det hele taget meldte sig ind i Venstre i sin tid, når hun retteligt altid kun har villet repræsentere sig selv.

Responses

  1. Egocentrisk har hun altid været, det jeg undre mig over, at Fogh har givet hende en menister post og så DEN post.

    Men der, tror jeg, kommer noget godt ud af hendes udmelding, Fogh er en luvet person der ikke vil åbent være ved det spørgsmål, det kan kun styrke DF og godt det samme i disse spørgsmål.


Skriv et svar

Kategorier

